Terbeschikkingstellingsregeling voor bedrijfspanden, hoe werkt dat? 

Stelt u, of uw fiscale partner, vermogensbestanddelen ter beschikking aan een vennootschap of onderneming? Dan kan het zijn dat de terbeschikkingstellingsregeling op u van toepassing is. Het is een hele mond vol, die terbeschikkingstellingsregeling (in het kort: de tbs-regeling). Maar wat is het, behalve een fantastisch galgje-woord? En wanneer is deze regeling van toepassing? Veel ondernemers (en hun fiscale partners) zijn niet of nauwelijks op de hoogte van deze regeling en vinden uit het niets een dreigende blauwe brief in de bus. In dit artikel leggen wij u precies uit wat je moet weten, zo zit het!

Waar komt deze regeling vandaan?

Bij de belastingherziening van 2001 is de tbs-regeling opgenomen in de Wet Inkomstenbelasting 2001, in principe als anti-misbruikmaatregel. Dit om te voorkomen dat ondernemers vermogensbestanddelen die normaal in box 1 belast worden, in box 3 geplaatst worden waar ze dus een veel mildere heffing onderworpen zijn.

Wat is de terbeschikkingstellingsregeling en waar is deze op van toepassing?

Zoals hierboven al kort aangetikt is de terbeschikkingstellingsregeling een fiscale regeling die van toepassing is wanneer u (of uw fiscale partner) vermogensbestanddelen ter beschikking stelt aan een vennootschap of onderneming waarin u een belang heeft. Vaak hebben we het dan over het verhuren van uw pand aan de onderneming of de onderneming van een aan u verbonden persoon.

De opbrengsten uit privévermogen, denk aan huur of rente over een lening, worden in het geval van de tbs-regeling belast alsof het ondernemingsvermogen is. Deze vallen dan onder het belastingtarief van box 1 in plaats van box 3. Daartegenover staat weer dat eventuele kosten en boekverliezen ook aftrekbaar zijn in box 1.

Hoe aantrekkelijk is deze regeling?

Of de terbeschikkingstellingsregeling voor u aantrekkelijk is, is afhankelijk van een aantal factoren. Verhuurt u een pand waarop u in de toekomst een waardestijging verwacht? Dan kan de tbs-regeling onaantrekkelijk zijn. In plaats van dat de waardestijging wordt belast met 1.2% uit box 3, wordt deze belast met maximaal 52%.

Heeft u een lening afgesloten en leidt u hier verlies op? Dan zijn deze verliezen aftrekbaar in box 1. En dat is natuurlijk wel weer aantrekkelijk.

Let wel: was het verlies bij het afsluiten van de lening al te verwachten? Dan spreken we van een ‘onzakelijke’ lening. Verlies is in zo’n geval niet aftrekbaar. De ontvanger van de lening mag de betaalde rente dan niet aftrekken.

Waarop is de tbs-regeling NIET van toepassing?

De tbs-regeling is niet van toepassing op het ter beschikking stellen van werkruimte in uw eigen woning, uw tweede woning of een huurwoning, als het gaat om een onzelfstandige werkruimte zonder eigen voorzieningen. Of wanneer het gaat om een zelfstandige werkruimte waarvoor u geen bedrag ten laste van de winst of het resultaat uit één of meer werkzaamheden kan brengen.

Koopt u een pand dat u later aan uw bedrijf of BV wilt verhuren? Met andere woorden: een pand dat u later ter beschikking wil stellen? Dan doet u er goed aan om dit direct bij aankoop zwart op wit te laten zetten. Dit kan bij verbouwing of renovatie namelijk een interessant belastingvoordeel opleveren. Laat de overeenkomst dan wel registreren bij de belastingdienst.

Laat u altijd goed adviseren

Zoals u heeft kunnen lezen is het nogal wat, zo’n tbs-regeling. Laat u daarom altijd goed adviseren. In de markt om een bedrijfspand te (ver)kopen of (ver)huren? Daar kunnen wij u bij helpen. Wij, van de Online Bedrijfsmakelaar, hebben jarenlange ervaring op het gebied van zakelijk vastgoed en denken dan ook graag met u mee. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Voorkom fouten: Download hier ons gratis handboek over de huurovereenkomst

Onze NVM Bedrijfsmakelaars hebben alle artikelen in begrijpelijke taal samengevat in dit gratis handboek. Zo voorkomt u vervelende verrassingen en ondertekent u de huurovereenkomst met vertrouwen.

Waar mogen wij het handboek naar toe mailen?

download handboek 7:230a BW