Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Geen probleem, wij staan u graag te woord. Wij zijn dagelijks te bereiken op 085-0201028 of per mail.

Ja, wij werken door het hele land. Door onze aansluiting bij de NVM hebben wij toegang tot de grote NVM-database. Hierin verwerken alle bedrijfsmakelaars hun transacties, dus ook die in uw regio. Zo kunnen wij landelijk werken en overal regionaal advies geven.

Absoluut. Als grootste NVM – Bedrijfsmakelaar op Funda in Business werken wij door heel Nederland. Zodoende hebben wij gegarandeerd ook bij u in de regio vastgoed verhuurd of verkocht.

Het is echter niet zo dat wij dagelijks bij u in de regio te vinden zijn. Daarom gebruiken wij altijd de NVM database om onze waarde berekeningen en marktinformatie zo actueel mogelijk te houden.

In de NVM database verwerken namelijk alle bedrijfsmakelaars van Nederland hun transacties. Zodoende hebben wij altijd de meest actuele marktinformatie beschikbaar om een goed advies te geven.

Dat is eigenlijk heel logisch. Bij traditionele bedrijfsmakelaars is de courtage een percentage van de huurprijs of de koopsom. Daar doen we niet aan. Wij rekenen een vast, betaalbaar bedrag ongeacht de waarde van uw bedrijfspand.

In onze optiek is het vreemd dat de vergoeding van een bedrijfsmakelaar wordt gebaseerd op de waarde van uw pand en niet op de toegevoegde waarde die hij levert. Het komt vaak voor dat u meer moet betalen voor een A1 locatie dan voor een C locatie. Terwijl de dienstverlening hetzelfde blijft én over het algemeen een A1 locatie makkelijker te verhuren is.

Daarnaast kunnen wij de kosten laag houden door onder andere;

  • U krijgt zelf een actieve rol. Doordat wij niet de bezichtigingen uitvoeren besparen wij veel tijd die wij daarom ook niet in rekening hoeven te brengen. 
  • Wij houden de bedrijfskosten zo laag mogelijk. Wij hebben geen dure kantoren op toplocaties, maar één hoofdkantoor in Eersel. Daarnaast hebben we zoveel mogelijk processen geautomatiseerd. Hierdoor houden we alles inzichtelijk én kunnen wij onze kosten laag houden.

Benieuwd naar onze tarieven? Lees hier hoe het werkt

Om uw pand te kunnen verhuren of verkopen, hebben wij een aantal gegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan plattegronden, eigendomsbewijzen, een kopie van uw legitimatiebewijs, stukken van de VvE en eventuele vergunningen van de gemeente.

Dat is afhankelijk van het dienstenpakket dat u kiest. Als u gebruik maakt van ons uitgebreide dienstenpakket streven wij ernaar om alles binnen 2 weken na de objectopname online te publiceren. Deze termijn is echter afhankelijk van het aanleveren van de foto’s. Als u namelijk besluit om zelf de foto’s te maken en deze op een later tijdstip aanlevert is het niet mogelijk om binnen 2 weken de advertentie online te hebben staan.

Als u kiest voor ons online marketingpakket streven wij ernaar om binnen 2 werkdagen, na ontvangst van alle benodigde stukken en foto’s, de advertentie online te hebben staan.

Op basis van de statistieken vanuit Funda Business kunnen wij de advertentie optimaliseren. Als wij bijvoorbeeld zien dat de advertentie veel gevonden wordt, maar weinig mensen klikken op de advertentie voor meer informatie dan weten wij dat er iets moet gebeuren. Misschien is de hoofdfoto niet goed of is de vraagprijs te hoog?

Dagelijks zijn onze vastgoedadviseurs en NVM bedrijfsmakelaars bezig met het optimaliseren van onze advertenties. Op deze manier zorgen wij ervoor dat u gegarandeerd uw doelgroep bereikt en maximaal profiteert van het bereik van Funda in Business.

U kunt helaas niet zelf wijzigingen doorvoeren, dit laten onze invoersystemen niet toe. Echter helpen wij u graag. Als u uw wijzigingen naar info@onlinebedrijfsmakelaar.nl mailt dan zorgen wij ervoor dat alles zo snel mogelijk wordt doorgevoerd.

Per jaar kunt u 4x gratis wijzigingen laten doorvoeren. Mocht u onverhoopt vaker wijzigingen willen doorvoeren dan is dat mogelijk tegen een meerprijs van € 35,- excl. btw per wijzigingsronde.

Wanneer u voor ons extra promotiepakket kiest, regelen wij een professionele fotograaf. Als u al mooie foto’s van uw pand hebt kunnen wij die ook gebruiken voor de advertentie. De keuze is aan u.

Door onze samenwerking met enkele mediapartners is het inderdaad mogelijk om een plattegrond te laten maken of digitaliseren naar Floorplanner plattegronden. Deze plattegronden kunnen wij vervolgens verwerken in de brochure en op Funda in Business plaatsen waardoor geïnteresseerden een goed beeld krijgen van het pand.

Het is mogelijk om uw pand nog meer aandacht te geven, denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Professionele fotoreportage inclusief mastfotografie
  • Videotours
  • 2D & 3D Plattegronden
  • Meetrapporten
  • Spandoeken
  • Social Media campagnes
  • 360 graden fotografie
  • Toppositie op Funda in Business
  • Blikvanger op Funda in Business
  • Bedrijf in Beeld op Funda in Business

Voor meer informatie over welke promotiemogelijkheden het beste helpen bij het verhuren of verkopen van uw pand kunt u altijd contact opnemen met ons kantoor. Ons team staat u graag te woord.

Ons team van NVM – bedrijfsmakelaars en vastgoedadviseurs zit klaar om uw vragen te beantwoorden. We kunnen u helpen met onderhandelingen over de prijs of bij specifieke constructies. Wij zijn aangesloten bij de NVM, kwaliteit gegarandeerd.

Wanneer u uw pand bij ons aanmelt hebben wij voor de WWFT verificatie een kopie van uw identiteitsbewijs nodig. Het is belangrijk dat u na het maken van een foto of kopie van uw identiteitsbewijs uw pasfoto en BSN nummer onherkenbaar maakt.

Tijdens een objectopname komen wij persoonlijk bij u langs en maken wij zelf de foto van uw identiteitsbewijs. Hiervoor gebruiken wij de Kopie ID app van de Rijksoverheid. Deze app is speciaal ontwikkeld om veilig een kopie van een identiteitsbewijs te versturen.

Heeft u een mondelinge overeenkomst bereikt? Dan ontvangt u direct een blanco huurovereenkomst of koopintentieverklaring met voorbeelden en handboeken. Stuur het document naar ons terug zodra alles is ingevuld. Wij controleren deze grondig om fouten te voorkomen.

Jazeker, zodra de advertentie op Funda Business is gepubliceerd koppelen wij uw mailadres aan de advertentie. Op die manier kunt u eenvoudig zelf een account aanmaken waarin u altijd de statistieken kunt bekijken. U kunt ook instellen dat u wekelijks een overzicht van de statistieken in uw mailbox krijgt.

In Nederland zijn er een aantal goede websites voor het verhuren van kantoorruimte. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Bedrijfspand.com, iLocate, Ventu en Bedrijfsvastgoed.nl. Dit zijn wat kleinere websites in tegenstelling tot de grootste aanbodsite van Nederland; Funda in Business.

Funda in Business is de laatste jaren uitgegroeid tot de grootste aanbodsite van Nederland met meer dan 1,2 miljoen maandelijkse bezoekers. Op Funda Business worden door vrijwel alle bedrijfsmakelaars van Nederland de door hun aangeboden kantoorruimtes geadverteerd. Zodoende heeft Funda Business het grootste en actueelste aanbod van kantoorpanden in Nederland.

Om uw kantoorpand aan te melden op Funda in Business heeft u echter een bedrijfsmakelaar nodig. De website is namelijk afgeschermd voor particulieren. Met onze aanpak kunt u echter wel eenvoudig zelf uw kantoorpand aanmelden op Funda Business.

Meer informatie omtrent de mogelijkheden vindt u hier.

Als vastgoedeigenaar kunt u niet zonder een bedrijfsmakelaar uw bedrijfspand verhuren op Funda in Business. Dit platform is namelijk van de NVM en daarom niet toegankelijk voor zelfstandige vastgoedeigenaren.

De Online Bedrijfsmakelaar biedt de oplossing. Met onze aanpak kunt u zelf uw bedrijfspand aanmelden op Funda in Business voor een éénmalig laag tarief. Aan u de keus om te bepalen of u ook nog extra begeleiding wilt van ons team op de aspecten waar u behoefte aan heeft. 

Dat is ook mogelijk. Speciaal voor ervaren vastgoedbeleggers hebben wij een online basic pakket ontwikkeld. Meer informatie over dit pakket vindt u hier.

Ja, het is mogelijk om uw pand tijdelijk van de websites te halen. Wanneer u uw pand tijdelijk offline wilt halen dan kan dat voor een periode van maximaal 4 maanden. Als het pand weer beschikbaar komt dan betaalt u € 345,- exclusief btw voor het herplaatsen van de advertentie. 

Als u uw pand tijdelijk offline wilt halen dan kunt u het beste even contact met ons kantoor opnemen. Wij helpen u graag.

Bij een traditionele bedrijfsmakelaar betaalt u een courtagebedrag. Dat is een percentage van de uiteindelijke jaarhuur of verkoopprijs. Dit weet u pas achteraf. Bij ons betaalt u vooraf de kosten om op te starten zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Ja, vanuit onze bracheorganisatie hebben wij een standaard vragenlijst voor de verkoop van bedrijfsvastgoed. Deze vragenlijst krijgt u bij aanvang van de verkoop en zouden wij graag ingevuld retour willen ontvangen.

In deze vragenlijst kunt u heel veel informatie vastleggen zoals bijvoorbeeld asbest, OZB betalingen en gebreken. De vragenlijst wordt bij een uiteindelijk verkoop ook gedeeld met de koper zodat u altijd voldoet aan uw meldingsverplichting als verkoper.

In onze dienstenpakketten zit een jaarplaatsing op alle verschillende aanbodsites. Uw pand staat dus 12 maanden online. Mocht uw pand na een jaar nog niet verhuurd of verkocht zijn en u wilt graag uw advertentie verlengen dan is dat uiteraard mogelijk. De verlengingskosten bedragen hiervoor € 275,- excl. BTW voor een verlenging van 12 maanden.

Sinds onze oprichting in 2014 zijn wij vrij snel uitgegroeid tot de grootste bedrijfsmakelaar van Nederland. Hierdoor krijgen wij dagelijks honderden reacties op ons actuele aanbod. Deze zoekvragen van huurders, kopers en vastgoedbeleggers verwerken wij in onze zoekersdatabase.

Deze zoekersdatabase koppelt dagelijks zoekvragen aan panden uit onze portefeuille. Inmiddels zitten er meer dan 6.000 actuele zoekers in het bestand, waarvan een groot deel bestaat uit vastgoedbeleggers. Zij worden graag zo snel mogelijk op de hoogte gebracht als wij nieuwe objecten in ons aanbod krijgen die voldoen aan hun wensen.

Algemene vragen over het verhuren of verkopen

Om een hele hoop problemen te voorkomen is het belangrijk dat u bij de oplevering en de sleuteloverdracht de staat van het pand goed vast legt. Als een huurder het pand ooit weer gaat verlaten moet hij het namelijk terugbrengen in de originele staat. Bij verkoop is het belangrijk om het goed vast te leggen zodat er nooit discussies ontstaan over onder andere verborgen gebreken en meterstanden.

Om de oplevering en sleuteloverdracht zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben wij een blanco opleveringsrapport gemaakt met een uitgebreid voorbeeld. Dit delen wij altijd met onze opdrachtgevers, maar is ook gratis te downloaden via onze website.

Op deze pagina kunt u het gratis opleveringsrapport downloaden.

Er zijn geen wettelijke regels over de maximale huurprijs voor een bedrijfspand. Als verhuurder mag u iedere huurprijs vragen die u wilt. Het is aan de huurder om te bepalen of hij dit bedrag voor het huren van het bedrijfspand wil betalen.

Het is echter wel verstandig om een realistische huurprijs te vragen als u uw bedrijfspand wilt gaan verhuren. U wilt namelijk niet een te lage huurprijs vragen, maar een te hoge huurprijs zorgt er weer voor dat u moeilijker een huurder zult vinden.

Daarom helpen wij als NVM – Bedrijfsmakelaar altijd met het bepalen van een realistische huurprijs voor uw bedrijfspand. Wij hebben namelijk toegang tot de database van de NVM. Hierin verwerken alle NVM – Bedrijfsmakelaars hun transacties. Ook bij u in de buurt. Zo hebben wij altijd vergelijkingsmateriaal en kunnen een realistische huurprijs berekenen.

De gemeente legt in het bestemmingsplan vast wat voor type bedrijven uw bedrijfspand mogen gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende bestemmingen mogelijk zoals “bedrijven”, “kantoren”, “winkels” en “statische opslag”. Binnen deze verschillende categorieën kunnen de gemeentes in Nederland ook weer onderscheid maken aan de hand van milieucategorieën.

Voordat wij uw bedrijfspand op de markt brengen doen wij uitgebreid onderzoek naar het bestemmingsplan. Zo voorkomt u problemen met de gemeente achteraf.

Als vastgoedeigenaar kunt u niet zonder een bedrijfsmakelaar uw bedrijfspand verhuren op Funda in Business. Dit platform is namelijk van de NVM en daarom niet toegankelijk voor zelfstandige vastgoedeigenaren.

De Online Bedrijfsmakelaar biedt de oplossing. Met onze aanpak kunt u zelf uw bedrijfspand aanmelden op Funda in Business voor een éénmalig laag tarief. Aan u de keus om te bepalen of u ook nog extra begeleiding wilt van ons team op de aspecten waar u behoefte aan heeft. 

Als u een nieuwe huurder heeft gevonden voor uw kantoorpand is het belangrijk dat u een goed huurcontract opstelt. Voor het verhuren van een kantoorpand moet u de huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW gebruiken.

Dit komt door het feit dat in de Nederlandse Wetgeving een kantoorpand niet wordt aangemerkt als een publiek toegankelijke bedrijfsruimte. Met andere woorden er worden geen spullen verkocht aan particulieren die zonder afspraak langs kunnen komen zoals bij bijvoorbeeld een winkel wel het geval is.

Als u besluit om uw kantoorpand te verhuren samen met de Online Bedrijfsmakelaar zorgen wij ervoor dat alle gemaakte afspraken met uw huurder goed worden verwerkt in een huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW. Mocht u echter zelf een huurder hebben gevonden en zelf een huurcontract willen opstellen dan kunt u online eenvoudig een blanco contract downloaden. Om het invullen wat makkelijker te maken hebben wij een gratis handboek geschreven waarin wij alle artikelen hebben uitgelegd. Deze is gratis te downloaden via deze pagina.

Als u een kantoorruimte wilt verhuren in een groot kantoorpand met meerdere huurders is het belangrijk dat u goede afspraken maakt over de algemene ruimtes en de servicekosten. Als u namelijk met meerdere huurders gebruikt maakt van een kantoorpand zult u ook veel dingen samen met elkaar delen. Denk aan bijvoorbeeld de keuken, de lift en het parkeerterrein.

Om een hoop discussies te voorkomen is het verstandig om een huishoudelijk reglement op te stellen waar alle huurders in het kantoorpand zich aan moeten houden. Hierin staat bijvoorbeeld omschreven hoe er omgegaan moet worden met het afval, wat de openingstijden zijn en hoe de alarminstallatie werkt.

Bij het verhuren van een winkelpand dient u de huurovereenkomst in de zin van 7:290 BW te gebruiken. In de Nederlandse wetgeving staat namelijk omschreven dat een winkelier gekenmerkt wordt als een Publiek Toegankelijke Zaak. Met andere woorden iedereen kan zonder afspraak binnen wandelen en producten kopen.

Omdat de huurder zeer afhankelijk is van de locatie krijgt hij in de Nederlandse Wetgeving meer huurbescherming dan bijvoorbeeld bedrijfspanden en kantoorpanden. Daarom zijn er voor de verhuur van winkelruimte ook wettelijke huurperiodes en andere aspecten waar u rekening mee moet houden.

Daarom is het belangrijk om altijd een professional te betrekken bij het opstellen van een huurcontract voor winkelpanden. Om u alvast een beetje op weg te helpen hebben wij een gratis handboek geschreven over de verhuur van winkelruimte waarin wij alles over de huurovereenkomst uitgebreid hebben beschreven. Dit handboek is gratis te downloaden via deze pagina.

Ja, de huurder van een winkelpand heeft huurbescherming. Dit heeft de wetgever in Nederland besloten omdat de huurders van winkelruimte sterk afhankelijk zijn van hun locatie. Om de huurder de zekerheid te geven dat hij de winkelruimte voor een langere periode kan gebruiken krijgen zij meer huurbescherming.

Daarom zijn er wettelijke huurperiodes die aangehouden moeten worden in de huurovereenkomst voor winkelpand (7:290 BW). In de regel zijn de huurtermijnen 5 jaar + 5 jaar, of andere variaties die samen uitkomen op 10 jaar. Maar er is ook een uitzonderingsregel mogelijk waarbij éénmalig een huurovereenkomst met een looptijd korter dan 2 jaar wordt overeengekomen.

Om problemen met de huurbescherming van huurders van winkelpanden te voorkomen is het verstandig om een professional in te schakelen. Als u namelijk fouten maakt kan het zijn dat u de huurder niet eenvoudig uit uw winkelpand kunt zetten vanwege de huurbescherming.

Als u een winkelpand wilt verhuren is het belangrijk om als eerste een goede huurprijs te bepalen. Deze is niet wettelijk vastgelegd dus dient getaxeerd te worden door een bedrijfsmakelaar. De bedrijfsmakelaar zal in het NVM systeem, of een andere database, op zoek gaan naar soortgelijke transacties. Op basis van deze referenties kan hij een berekening maken over de huurprijs voor de winkelruimte.

Zodra al het voorwerk is verricht is het belangrijk dat u potentiële kandidaten bereikt. Hiervoor zijn een hele hoop verschillende aanbodsites beschikbaar, maar verreweg de grootste is Funda in Business. Zij zijn de laatste jaren zeer sterk gegroeid en hebben inmiddels meer dan 1,2 miljoen maandelijkse bezoekers.

Als u uiteindelijk een huurder voor uw winkelpand heeft gevonden zullen de gemaakte afspraken vastgelegd moeten worden in een huurovereenkomst volgens het artikel 7:290 BW. Tenslotte is het belangrijk om bij de sleuteloverdracht een opleveringsrapport op te stellen. Hiermee voorkomt u een hoop problemen en discussies aan het einde van de huurovereenkomst.

Uw bedrijfspand verkopen aan een vastgoedbelegger met een huurder erin is geen enkel probleem. Koop breekt immers geen huur. De lopende huurovereenkomst van de huurder heeft echter wel invloed op de verkoop en de koopsom.

De belegger die uw bedrijfspand koopt kan namelijk niet onder de huidige huurovereenkomst uit. Hij neemt dus alle rechten en plichten over van de verkoper. Daarom is het dus belangrijk dat de huurovereenkomst goed is opgesteld, de huurprijs marktconform is en dat de belegger vertrouwen heeft in de huidige huurder. Als de vastgoedbelegger namelijk weinig vertrouwen heeft zal hij het risico hoger inschatten waardoor hij bereidt is om een lagere prijs te betalen voor uw bedrijfspand.

Hoeveel belasting u moet betalen over de winst bij het verkopen van een bedrijfspand is sterk afhankelijk van uw eigen fiscale positie. Als het bedrijfspand namelijk in eigendom is van een onderneming dan is de kans groot dat u boekwinst maakt. Deze boekwinst is in Nederland gewoon belast volgens de normale belastingheffingen voor bedrijven.

Als u echter het bedrijfspand als particulier in Box 3 heeft is de winst in principe “onbelast”. De winst wordt dan toegevoegd aan uw vermogen en op die manier jaarlijks belast middels de vermogensbelasting. Hoelang dat dit nog op deze manier belast wordt is echter de vraag. De Belastingdienst heeft namelijk voornemens om de komende jaren het belastingstelsel grondig aan te passen. Daarom is het altijd belangrijk dat u informatie inwint over de belastingen die u moet betalen na de verkoop van een bedrijfspand.

De btw regeling bij verkoop van uw bedrijfspand is afhankelijk van uw eigen fiscale situatie. Mocht u bijvoorbeeld nog in de herzieningsperiode vallen dan kunt u uw bedrijfspand niet verkopen zonder btw.

In dit artikel hebben wij een uitgebreide uitleg gegeven over de herzieningsperiode van btw bij de verkoop van bedrijfspanden. Klik hier voor meer informatie

De overdrachtsbelasting voor het verkopen van een bedrijfspand bedraagt momenteel 10,4%. De hoogte van het bedrag dat u moet betalen aan overdrachtsbelasting wordt berekend over de koopsom van het registergoed. Als u dus bijvoorbeeld ook nog roerende zaken of goodwill overneemt dan bent u hierover in de regel geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Het is echter wel belangrijk om dit eerst te laten beoordelen door een fiscalist of accountant om achteraf problemen te voorkomen met de Belastingdienst.

Het grootste aanbod beleggingspanden is te vinden op Funda in Business. Een aantal jaren geleden heeft Funda Business namelijk een speciale categorie gemaakt waar beleggingspanden te koop worden aangeboden. Met meer dan 1,2 miljoen maandelijkse zoekers naar beleggingspanden en te huur staande panden is Funda Business verreweg de grootste aanbodsite van Nederland.

Het verkopen van een beleggingspand op Funda in Business is echter alleen mogelijk met een aangesloten bedrijfsmakelaar. Voor particulieren is het namelijk niet mogelijk om zelf een beleggingspand aan te melden op Funda in Business. Met de Online Bedrijfsmakelaar is dit echter tegenwoordig wel mogelijk tegen een laag éénmalig tarief.

Meer weten? Kijk dan eens naar ons Online Marketingpakket.

Als u een beleggingspand wilt verkopen moet u een goede prijs berekenen. Dit wordt normaliter gedaan door de huur die betaald wordt te vermenigvuldigen met een factor. Deze zogenaamde kapitalisatiefactor wordt berekend op basis van het gewenste rendement.

Om de factor voor een beleggingspand te berekenen deelt u het getal 100 door het gewenste rendement. Als een vastgoedbelegger dus bijvoorbeeld 5% rendement wil ontvangen is de factor 20 x de huur (100 / 5 = 20).

Om een goede waarde te bereken voor uw beleggingspand is het verstandig om een bedrijfsmakelaar in te schakelen. Het gewenste rendement en de kapitalisatiefactoren verschillen namelijk sterk per type beleggingspand, de ligging en de marktsituatie. Een bedrijfsmakelaar kan op basis van het NVM uitwisselingssysteem of een andere database de beste factor voor uw beleggingspand berekenen.

Nadat u goed heeft berekend hoeveel keer de huur het beleggingspand waard is dient ook nog de huidige huurovereenkomst beoordeeld te worden. Als de huurovereenkomst namelijk niet goed in elkaar zit of de huurder betaalt geen marktconforme prijs zal de bedrijfsmakelaar ook nog een aantal correctieposten toe moeten passen om tot een goede waarde te komen.

Hoeveel eigen geld een koper nodig heeft is afhankelijk van bij welke bank hij een hypotheek wil aanvragen en van wat voor type beleggingspand het is. De banken hanteren gemiddeld een percentage van ongeveer 25% – 30% eigen geld voor het kopen van een beleggingspand. Dit verschilt echter sterk per bank, de financiële situatie van de koper én het beleggingspand.

Als het namelijk een beleggingspand op een A1 locatie in het centrum van Amsterdam is kan de bank besluiten om genoegen te nemen met minder eigen geld. Wanneer het beleggingspand echter slecht onderhouden is of zich in een krimpregio bevindt dan kan de bank zeggen dat er meer eigen middelen nodig zijn.

Wanneer u een winkelpand gaat verkopen op Funda Business en alle andere aanbodsites is het belangrijk om een goede vraagprijs te hanteren. De waarde van een winkelpand wordt berekend door middel van de markthuur te vermenigvuldigen met een bruto aanvangsrendement.

Wanneer de markthuur voor uw winkelpand bijvoorbeeld € 50.000,- bedraagt en het gemiddelde bruto aanvangsrendement 8% dan komt de waarde uit op € 625.000,-.

Om een goede berekening te maken voor de markthuur en de BAR is het verstandig om een bedrijfsmakelaar in te schakelen. Zij hebben toegang tot de NVM database en kunnen zo een goede taxatie maken voor de waarde van uw winkelpand.

Een goede voorbereiding is zeer belangrijk om uw winkelpand te verkopen. Zorg daarom altijd dat u beschikt over onder andere het;

  • Eigendomsbewijs
  • Meetrapportage of plattegronden
  • Documenten over een winkeliersvereniging
  • Ingevulde vragenlijst van de NVM
  • Lopende huurovereenkomsten
  • Stukken over de VvE

Deze stukken zorgen ervoor dat de koper van een winkelpand goed geïnformeerd wordt en dat er achteraf geen discussies ontstaan.

Als u als ondernemer een winkelpand verkoopt kan het zijn dat u boekwinst maakt. U maakt boekwinst als het winkelpand op uw balans staat en de balanswaarde lager is dan de verkoopopbrengst.

Deze boekwinst is in Nederland belast volgens het normale belastingstelsel. Meer informatie omtrent de belasting over boekwinsten kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.