Het liefst verhuurt of verkoopt u uw bedrijfspand zo snel mogelijk aan een goede onderneming tegen de juiste prijs. Als vastgoedeigenaar weet u waarschijnlijk uit ervaring dat dit in de meeste gevallen nog niet zo meevalt. Wij van de Online Bedrijfsmakelaar hebben daarom 5 tips voor u opgesteld om het verhuur- of verkoopproces te versnellen.
1. Goede foto’s
Goede foto’s van uw bedrijfspand zijn van cruciaal belang bij de promotie van uw bedrijfspand; u kunt immers maar één keer de eerste indruk maken. Houd bij het maken van goede foto’s onder andere rekening met de volgende punten:
- Zorg voor een opgeruimde en schone ruimte.
- Zorg voor zo min mogelijk afleiding in het pand.
- Maak de foto’s in een hoge resolutie.
- Zorg voor zoveel mogelijk licht in het pand. Houd echter wel rekening met overbelichting. Probeer daarom altijd foto’s van ramen en deuren vanuit een schuine hoek te maken.
- Gebruik een statief zodat de foto’s niet schuin zijn.
- Maak de foto’s van de buitenzijde op mooie heldere dagen.
- Houd bij de hoofdfoto goed rekening met de sterke en unieke kenmerken van uw bedrijfspand. Wat onderscheidt uw bedrijfspand van de concurrentie? De hoofdfoto wordt namelijk vertoont in de zoekresultaten op de verschillende aanbodsites en hiermee moet uw bedrijfspand zich onderscheiden van de concurrentie.
2. Converterende aanbiedingsteksten
Zorg voor een goede converterende aanbiedingstekst over uw bedrijfspand. Enkel met een standaard omschrijving over bijvoorbeeld de bouwaard en een opsomming van de aanwezige voorzieningen, is het moeilijk om de aandacht van een potentiële huurder of koper vast te houden en hen te verleiden tot het indienen van een bezichtigingsaanvraag.
Goede converterende aanbiedingsteksten zijn helder, beknopt, dwingend en benadrukken de unieke en sterke kenmerken van uw bedrijfspand. Daarnaast bevatten ze zoveel mogelijk informatie over onder andere het bestemmingsplan, de ligging en bereikbaarheid en uiteraard de huur- en koopcondities. Een goede aanbiedingstekst, in combinatie met goede foto’s, leidt tot meer bezichtigingsaanvragen.
3. Maximaal bereik
Om de kans op een snelle verhuur of verkoop van uw bedrijfspand te vergroten, is het belangrijk dat u uw volledige doelgroep bereikt. Op de woningmarkt is een plaatsing op Funda.nl, door haar marktaandeel van ongeveer 99%, al voldoende. Op de zakelijk vastgoedmarkt is dit echter niet het geval.
Funda in Business is veruit de grootste aanbodsite, maar behaalt niet het marktaandeel dat zij behaalt op de woningmarkt. Daarom is het belangrijk dat u uw bedrijfspand onder de aandacht brengt via meerdere kanalen zoals bijvoorbeeld Bedrijfspand.com, iLocate, Bedrijfsvastgoed.nl en Ventu. Wij van de Online Bedrijfsmakelaar plaatsen al ons aanbod automatisch op 14 aanbodsites om zo het maximale bereik voor onze opdrachtgevers te garanderen.
Wanneer uw bedrijfspand online staat kunt u deze advertenties ook zeer eenvoudig verspreiden op social media kanalen zoals Facebook en Linkedin. Op deze manier bereikt u gemakkelijk de inactieve bezoekers die niet dagelijks de zakelijke aanbodsites in de gaten houden, maar wel met een huisvestingsvraagstuk in hun achterhoofd
4. Realistische vraagprijzen
Alvorens u uw bedrijfspand op de markt brengt, is het belangrijk om een realistische vraagprijs te hanteren. Wanneer u namelijk geen realistische vraagprijs hanteert is de kans op bezichtigingsaanvragen laag. Als vastgoedeigenaar heeft u waarschijnlijk al een vraagprijs in gedachte, omdat u deze prijs bijvoorbeeld een aantal jaren geleden zelf ervoor heeft betaald.
De daadwerkelijke huur- en verkoopprijzen op de zakelijk vastgoedmarkt zijn echter zeer afhankelijk van economische en planologische ontwikkelingen waarin u zelf niet altijd inzicht heeft. Vandaar dat wij van de Online Bedrijfsmakelaar altijd adviseren om een professionele bedrijfsmakelaar te raadplegen of uw vraagprijs realistisch is in de huidige markt. Een professionele bedrijfsmakelaar heeft namelijk inzicht in de huidige ontwikkelingen en hij kan recente transacties raadplegen om uw vraagprijs te vergelijken.
5. Bel geïnteresseerden altijd na
Wanneer een geïnteresseerde is komen kijken maar vervolgens niets meer van zich laat horen, is het belangrijk dat u contact opneemt met deze persoon. Doordat hij langs is gekomen voor een bezichtiging, kunt u ervan uit gaan dat hij bovenmatige interesse had. Waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed, waardoor het vervolgcontact uitblijft. Wellicht valt deze geïnteresseerde wel over iets dat u gemakkelijk kunt oplossen. Als u niet belt, weet u het nooit en kunt u het ook niet oplossen.
Zoals eerder gezegd valt het verhuren of verkopen van een bedrijfspand niet altijd mee en moet u ook een beetje geluk hebben dat u snel de ondernemer vindt die uw bedrijfspand wil huren of kopen. Deze tips helpen u hopelijk bij het snel verhuren of verkopen van uw bedrijfspand. Succes!