Wie betaalt voor het onderhoud aan de airco in een kantoorpand?

Wanneer u een kantoorruimte verhuurt die voorzien is van een airconditioning is het belangrijk om te weten wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de airco. Zeker als de temperatuur in het voorjaar of in de zomer oploopt en ineens houdt de airco ermee op. Waarschijnlijk bent u als verhuurder de eerste persoon die men belt, maar wat zijn uw verplichtingen als verhuurder? Dat leest u in dit artikel!

De onderhoudsverdeling van het onderhoud, herstel en vernieuwing van installaties en airconditionings in een kantoorpand

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om na te gaan wat er in de huurovereenkomst is afgesproken. Standaard staat namelijk in de algemene bepalingen van het ROZ model omschreven dat alle in het gehuurde aanwezige installaties en voorzieningen tot het gehuurde behoren, tenzij deze nadrukkelijk worden uitgezonderd.

Als de airco bij aanvang van de huurovereenkomst al in het gehuurde aanwezig is, dan is dus het uitgangspunt dat deze wel tot het gehuurde behoort. In dat geval wordt teruggevallen op de normale onderhoudsverdeling voor huurder en verhuurder. Een uitgebreide uitleg over de onderhoudsverdeling kunt u hier lezen.

Wie betaalt er voor het onderhoud aan de airconditioning, huurder of verhuurder?

Als uit de huurovereenkomst blijkt dat de airconditioning tot het gehuurde behoort dan is de huurder verantwoordelijk voor het “Kleine onderhoud” en de verhuurder voor het “Groter onderhoud”.

In de praktijk komt het erop neer dat de huurder verantwoordelijk is voor het dagelijkse onderhoud en de periodieke controles van de airconditioning. De huurder is namelijk de daadwerkelijke gebruiker van de airconditioning en daarom dient hij te betalen voor het kleine onderhoud.

Als er echt mankementen zijn aan de airconditioning of onderdelen moeten vervangen worden dan zijn de kosten voor de verhuurder. Deze reparaties en vervangingen vallen namelijk onder het groot onderhoud omdat deze er waarschijnlijk voor zorgen dat de levensduur van het apparaat wordt verlengd. Door een onderdeel te vervangen zou de airconditioning bijvoorbeeld weer 10 jaar mee kunnen en dan vindt de wetgever het niet eerlijk als een huurder hiervoor de kosten moet betalen. De kans is namelijk klein dat hij nog zolang profijt heeft van deze investering.

Hoe kunt u problemen met uw huurder voorkomen?

Het verhelpen van problemen van de airco kost niet alleen veel tijd, maar ook veel geld. Maak daarom vooraf bij het aangaan van de huurovereenkomst al duidelijke afspraken over wie aansprakelijk is voor het onderhoud en de vernieuwing van de airconditioning in de kantoorruimte. Zo voorkomt u een hoop problemen achteraf.  

Voorkom fouten: Download hier ons gratis handboek over de huurovereenkomst

Onze NVM Bedrijfsmakelaars hebben alle artikelen in begrijpelijke taal samengevat in dit gratis handboek. Zo voorkomt u vervelende verrassingen en ondertekent u de huurovereenkomst met vertrouwen.

Waar mogen wij het handboek naar toe mailen?

download handboek 7:230a BW

Ontdek meer interessante artikelen

Concurrenten weren met een kettingbeding: Wat zijn de mogelijkheden?

Als ondernemer kunt u te maken krijgen met situaties waarin u uw bedrijfspand wilt verkopen, maar tegelijkertijd wilt voorkomen dat…

Lees meer >

Gedeeld eigendom van vastgoed? Welke vormen zijn er.

Als vastgoedbezitter kunt u te maken krijgen met verschillende vormen van eigendom. Het komt niet altijd voor dat u als…

Lees meer >

Einde van de huur van winkelruimte: Hoe moet de huurder opleveren?

Als verhuurder van winkelruimte wilt u er zeker van zijn dat uw pand in goede staat wordt opgeleverd wanneer de…

Lees meer >