Wat is het Nieuwe Werken?

In de afgelopen jaren is Het Nieuwe Werken alsmaar populairder geworden. Tegenwoordig werkt men het liefste vanuit flexibele werkplekken, op werktijden die hij zelf bepaald met als enige voorwaarden dat men de beschikking heeft over een goede internetverbinding en een koffiezetapparaat. Mede door de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren is de populariteit van het Nieuwe Werken aanzienlijk gestegen. Maar wat is nu eigenlijk het Nieuwe Werken, wat zijn de voordelen ervan en hoe gaat u met uw bedrijf inspelen op deze nieuwe trend?

Het Nieuwe Werken

Om u een goed beeld te geven van het Nieuwe Werken en de voordelen hiervan zal eerst het begrip het Nieuwe Werken duidelijk moeten zijn voor u. Een zeer goede omschrijving van het begrip het Nieuwe Werken luidt als volgt;

“Het Nieuwe Werken is een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een beter(e) inrichting en bestuur van het kenniswerk. Het gaat om vernieuwing van de fysieke werkplek(ken), de organisatiestructuur en -cultuur, de managementstijl en niet te vergeten de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager.” [1]

Het Nieuwe werken kan dus in eerste instantie worden omschreven als het “tijds- en plaatsonafhankelijk uitvoeren van werkzaamheden”, waarbij inmiddels de “onafhankelijke wijze van werken” is toegevoegd door het gebruik van de moderne mobiele technologieën.

Veel bedrijven hebben de laatste jaren hun werkomgevingen al aangepast aan het Nieuwe Werken. Typerend voor werkomgevingen die conform het Nieuwe Werken zijn aangepast is het gebruik van diverse soorten werkplekken, zoals bijvoorbeeld concentratiewerkplekken, teamwerkplekken, loungeplekken en koffiecorners. Deze werkplekken zijn in het Nieuwe Werken van cruciaal belang omdat het informele ontmoetingsmomenten tussen medewerkers stimuleert. Medewerkers komen tegenwoordig op kantoor om elkaar te ontmoeten en bij te praten en niet meer om aanwezig te zijn van 9 tot 5.

Meer dan flexibele werkplekken en werktijden

Het Nieuwe Werken is inmiddels al veel meer dan enkel het aanleggen van flexibele werkplekken, kantoortuinen en het verruimen van de werktijden. Het Nieuwe Werken heeft ook geleidt tot een gedragsverandering bij medewerkers en voor u als manager. Zo zullen medewerkers zich ervan bewust moeten worden dat zij over het algemeen enkel op kantoor komen om zijn collega’s te ontmoeten en dat er geen vaste werkplekken en werktijden meer zijn. Voor u als manager betekent het Nieuwe Werken juist dat u vertrouwen moet schenken aan uw medewerkers voor het opleveren van het gewenste resultaat binnen de beschikbare tijd, zonder dat u daar veel controle op kunt uitvoeren. U als manager zal zich dus met name moeten focussen op het behalen van de gewenste resultaten in plaats van de aanwezigheid van uw medewerkers.

De voordelen van het Nieuwe Werken

Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van het Nieuwe Werken en waarom zou u het ook moeten toepassen binnen uw bedrijf? Wij van de Online Bedrijfsmakelaar hebben enkele voordelen voor u op een rijtje gezet;

  • Kostenbesparing; vanwege de besparing op bijvoorbeeld uw kantoorruimte, reiskosten en printkosten bespaart u met het Nieuwe Werken aanzienlijk op uw overheadkosten.
  • Verbetering van uw bedrijfsresultaten; uit onderzoek is gebleken dat middels het Nieuwe Werken de arbeidsproductiviteit van uw medewerkers zal over het algemeen toenemen wat leidt tot betere bedrijfsresultaten.
  • Reisinspanningen; door de flexibele werktijden zijn uw medewerkers minder genoodzaakt om te reizen in de spitsuren waardoor zij de files kunnen mijden.
  • Nieuwe werknemers; Bij de werving van nieuwe geschikte werknemers heeft u met het Nieuwe Werken zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden in vergelijking tot uw concurrenten.

Valkuilen en knelpunten van het Nieuwe Werken

Dat het Nieuwe Werken vele voordelen heeft voor uw bedrijf is in dit artikel al meerder malen gebleken, wij van de Online Bedrijfsmakelaar willen u echter ook wijzen op enkele valkuilen waarmee u te maken kunt krijgen wanneer u het Nieuwe Werken inpast binnen uw bedrijf.

  • Fysieke barrières; wanneer u internationaal zaken doet kunt u vanwege de geografische afstand en verschillende tijdzones te maken krijgen met fysieke barrières bij uw medewerkers.
  • Managers; Veel managers hebben nogal moeite met het los laten van de controle gerichte managementstijl. Leidinggeven op afstand wekt namelijk bij sommige managers de nodige angst op dat medewerkers buiten hun zicht om de kantjes er vanaf lopen.
  • Sociale drempels; wanneer u het Nieuwe Werken toepast in uw organisatie, maar niet de informele contactmomenten stimuleert tussen uw medewerkers kan dat de productiviteit en motivatie van uw medewerkers negatief beïnvloeden.
  • Tijdgebrek;  Maak duidelijk afspraken over welke contactpersonen uw medewerkers kunnen raadplegen bij verschillende vraagstukken zodat uw bedrijfsproces vanaf afstand optimaal blijft functioneren.
Uw werkomgeving

Wanneer u kiest voor het toepassen van het Nieuwe Werken in uw bedrijf kunt u zoals eerder omschreven behoorlijk besparen op uw huisvestingskosten. Waar u normaal gesproken al uw medewerkers moet voorzien van werkplekken, hoeft u bij het Nieuwe Werken slechts een werkomgeving te creëren met enkele werkplekken en informele ontmoetingspunten. Met name het terugbrengen van het aantal werkplekken komt voort uit het feit dat het vrijwel nooit voor zal komen dat al uw medewerkers op hetzelfde tijdstip aanwezig zullen zijn op kantoor om te werken. Zodoende heeft uw bedrijf dus minder behoefte aan kantoorruimte wat automatisch zal leiden tot lagere huisvestingskosten.

Uw huurder besluit om het Nieuwe Werken te introduceren in zijn bedrijf

De kans bestaat natuurlijk ook dat u als verhuurder van kantoorruimte zelf te maken krijgt met het feit dat uw huurder besluit om het Nieuwe Werken in te voeren in zijn bedrijf waardoor u te maken krijgt met leegstand in uw kantoorpand. Wanneer dat het geval is bent u er uiteraard gebaat bij om de kantoorruimte zo snel mogelijk weer te verhuren en dat er een geschikte huurder gevonden wordt voor de kantoorruimte die past bij uw andere huurder(s).  In dat geval bent u bij de Online Bedrijfsmakelaar aan het juiste adres.

U verhuurd zelf uw kantoorpand met een professionele NVM- bedrijfsmakelaar aan uw zijde. Bij de Online Bedrijfsmakelaar wordt u actief betrokken in het verhuurproces omdat u zelf de bezichtigingen en onderhandelingen verzorgt met potentiële huurders en wij verzorgen de rest. Daarnaast kunt u ook nog eens duizenden euro’s besparen op uw makelaarskosten door ons all in tarief vanaf slechts € 575,- excl. BTW.

Meer weten? Download dan onze gratis informatiebrochure en ontdek wat de mogelijkheden zijn voor u!

Voorkom fouten: Download hier ons gratis handboek over de huurovereenkomst

Onze NVM Bedrijfsmakelaars hebben alle artikelen in begrijpelijke taal samengevat in dit gratis handboek. Zo voorkomt u vervelende verrassingen en ondertekent u de huurovereenkomst met vertrouwen.

Waar mogen wij het handboek naar toe mailen?

download handboek 7:230a BW

Ontdek meer interessante artikelen

Concurrenten weren met een kettingbeding: Wat zijn de mogelijkheden?

Als ondernemer kunt u te maken krijgen met situaties waarin u uw bedrijfspand wilt verkopen, maar tegelijkertijd wilt voorkomen dat…

Lees meer >

Gedeeld eigendom van vastgoed? Welke vormen zijn er.

Als vastgoedbezitter kunt u te maken krijgen met verschillende vormen van eigendom. Het komt niet altijd voor dat u als…

Lees meer >

Einde van de huur van winkelruimte: Hoe moet de huurder opleveren?

Als verhuurder van winkelruimte wilt u er zeker van zijn dat uw pand in goede staat wordt opgeleverd wanneer de…

Lees meer >