Het stappenplan
Wij hebben het verhuur- of verkoopproces van uw pand opgedeeld in vier stappen. Zo weet u precies wat u kunt verwachten en komt u nooit voor verrassingen te staan.
Stap 1: Object opname en strategie bepalen
Het verkopen of verhuren van uw pand begint met een objectopname. Hiervoor komen wij persoonlijk bij u langs. Tijdens de objectopname meten wij het pand op en nemen alle aanwezige voorzieningen door. Samen bespreken wij ook de verschillende strategieën en beantwoorden wij al uw vastgoed gerelateerde vragen.
Terug op kantoor maken wij een vraagprijsadvies. Door onze aansluiting bij de NVM Business hebben wij toegang tot de grote NVM database. Hierin verwerken alle bedrijfsmakelaars hun transactiegegevens. Zo kunnen wij door heel Nederland vraagprijs adviezen geven.
- Persoonlijke object opname door een proffesional
- Vraagprijsadvies
- Strategiebepaling over de beste aanpak
- Bestemmingsplan- en kadastraal onderzoek
- Wij beantwoorden al uw vragen
Stap 2: Presentatie en online publicatie
Ons team gaat aan de slag met de objectbrochure. Hierin staan de door ons geschreven aanbiedingsteksten, de plattegronden en de foto’s. Deze brochure wordt gekoppeld aan de publicatie van uw pand op verschillende aanbodsites. Het enige wat u in deze fase nog moet doen is het V – bord en de posters ophangen.
Na uw akkoord op de conceptpresentatie publiceren wij het pand op de grootste zakelijke aanbodsites van Nederland. Denk aan: Bedrijfspand.com, Ventu, iLocate, Bedrijfsvastgoed.nl en natuurlijk Funda in Business. Uiteraard delen we de wekelijkse statistieken van Funda in Business met u. Op basis van deze statistieken kunnen we altijd samen de advertentie optimaliseren.
- Wij schrijven de aanbiedingsteksten
- Alles verwerken wij in mooie objectbrochure
- Plaatsing op alle grote aanbodsites
- Koppeling in onze zoekersdatabase
- V- borden en posters
Stap 3 : Bezichtigingen en onderhandelingen
U ontvangt iedere aanvraag direct in uw mailbox. Zo kunt u zelf een afspraak met een kandidaat inplannen voor een bezichtiging. Die verzorgt u tenslotte zelf. Wordt de brochure van uw pand gedownload? Dan zetten we deze gegevens ook naar u door. U hebt dan altijd de mogelijkheid om zelf contact op te nemen om nog onbeantwoorde vragen te beantwoorden.
De onderhandelingen doen we samen. Vaak beginnen de eerste onderhandelingen namelijk al tijdens de bezichtiging. Als ondernemer heeft u waarschijnlijk al geregeld onderhandelingen gevoerd, dit gaat u dus zeker lukken. Wij – de bedrijfsmakelaar – zijn er voor u als sparringpartner en adviseur. Zo scoren we samen de beste deal voor uw pand.
- Reacties ontvangt u direct in uw mailbox
- Plan zelf de bezichtiging in
- Beoordeling van voorstellen en biedingen
- Screeningsmogelijkheden
- Strategisch advies door een NVM bedrijfsmakelaar
Stap 4 : Vastleggen van de gemaakte afspraken
Onderhandelingen geslaagd? U ontvangt van ons een uitgebreide model huurovereenkomst of koopintentieverklaring met variabelen en toelichting. Dit is een blanco document waarin u de huur- of koopprijs, opleveringsdatum en de zekerheidsstelling in kunt vullen. Nadat u de rode draad van de gemaakte afspraken heeft ingevuld stuurt u hem terug naar ons. Dan gaan onze NVM – Bedrijfsmakelaars aan de slag met het controleren en eventueel aanvullen met op maat gemaakte artikelen.
Ook ontvangt u een opleveringsrapport dat u kunt gebruiken bij de sleuteloverdracht. Zo voorkomt u dat er discussies ontstaan na verloop van tijd. Wij blijven – ook na het sluiten van het dossier – natuurlijk gewoon bereikbaar voor al uw vragen.
- Huurovereenkomst of koopintentieverklaring
- Op maat gemaakte artikelen
- Opleveringsrapporten
- verhuurd of verkochte stickers
- Wij blijven altijd beschikbaar voor uw vragen
Al 3.500+ vastgoedeigenaren gingen u al voor!
De Online Bedrijfsmakelaar scoort op Funda in Business gemiddeld een 9,0 én zelfs een 9,3 op prijs- kwaliteitverhouding.
Dhr. Feyen
Data 7, Coevorden
“Het prettige contact in combinatie met de gesprekken door ons met kopers heeft voor een mooi resultaat gezorgd. De geadviseerde verkoopprijs bleek de juiste. Absoluut een aanrader.”
Mevr. Kaya
Veenlustpassage 8, Veendam
“We zijn zeer tevreden over de Online Bedrijfsmakelaar! In korte tijd ons beleggingspand voor een mooi bedrag verkocht. Zeer nette mensen met verstand van zaken. Altijd telefonisch bereikbaar.”
Dhr. Flemming
Televisiestraat 286, Den Haag
“Het ging perfect, communicatie was veel beter dan bij een normale bedrijfsmakelaar. Altijd terugbellen. Hulp bij koopintentieverklaring, niets was teveel om vragen te beantwoorden. “
Bent u een ervaren belegger en doet u liever het overgrote gedeelte zelf?
Kies dan voor ons Online Marketingpakket. Hierbij zorgen wij voor een uitgebreide advertentie op alle grote aanbodsites én een koppeling in onze zoekersdatabase.
Het overige werk doet u zelf. Uiteraard staat ons team dagelijks klaar om u te adviseren en te begeleiden mocht u daar behoefte aan hebben.
Veelgestelde vragen
Als u een nieuwe huurder heeft gevonden voor uw kantoorpand is het belangrijk dat u een goed huurcontract opstelt. Voor het verhuren van een kantoorpand moet u de huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW gebruiken.
Dit komt door het feit dat in de Nederlandse Wetgeving een kantoorpand niet wordt aangemerkt als een publiek toegankelijke bedrijfsruimte. Met andere woorden er worden geen spullen verkocht aan particulieren die zonder afspraak langs kunnen komen zoals bij bijvoorbeeld een winkel wel het geval is.
Als u besluit om uw kantoorpand te verhuren samen met de Online Bedrijfsmakelaar zorgen wij ervoor dat alle gemaakte afspraken met uw huurder goed worden verwerkt in een huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW. Mocht u echter zelf een huurder hebben gevonden en zelf een huurcontract willen opstellen dan kunt u online eenvoudig een blanco contract downloaden. Om het invullen wat makkelijker te maken hebben wij een gratis handboek geschreven waarin wij alle artikelen hebben uitgelegd. Deze is gratis te downloaden via deze pagina.
Als u een beleggingspand wilt verkopen moet u een goede prijs berekenen. Dit wordt normaliter gedaan door de huur die betaald wordt te vermenigvuldigen met een factor. Deze zogenaamde kapitalisatiefactor wordt berekend op basis van het gewenste rendement.
Om de factor voor een beleggingspand te berekenen deelt u het getal 100 door het gewenste rendement. Als een vastgoedbelegger dus bijvoorbeeld 5% rendement wil ontvangen is de factor 20 x de huur (100 / 5 = 20).
Om een goede waarde te bereken voor uw beleggingspand is het verstandig om een bedrijfsmakelaar in te schakelen. Het gewenste rendement en de kapitalisatiefactoren verschillen namelijk sterk per type beleggingspand, de ligging en de marktsituatie. Een bedrijfsmakelaar kan op basis van het NVM uitwisselingssysteem of een andere database de beste factor voor uw beleggingspand berekenen.
Nadat u goed heeft berekend hoeveel keer de huur het beleggingspand waard is dient ook nog de huidige huurovereenkomst beoordeeld te worden. Als de huurovereenkomst namelijk niet goed in elkaar zit of de huurder betaalt geen marktconforme prijs zal de bedrijfsmakelaar ook nog een aantal correctieposten toe moeten passen om tot een goede waarde te komen.
Als u als ondernemer een winkelpand verkoopt kan het zijn dat u boekwinst maakt. U maakt boekwinst als het winkelpand op uw balans staat en de balanswaarde lager is dan de verkoopopbrengst.
Deze boekwinst is in Nederland belast volgens het normale belastingstelsel. Meer informatie omtrent de belasting over boekwinsten kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.