Met meerdere huurders een kantoorgebouw huren

Met meerdere huurders een kantoorgebouw huren is een trend die momenteel zeer populair is op de Nederlandse kantorenmarkt. De kantoorbehoefte is de laatste jaren nogal veranderd van het huren van een kantoorgebouw met één huurder naar het huren van zogeheten multi tenant kantoorgebouwen met meerdere huurders, waarbij de faciliteiten van het kantoorgebouw steeds belangrijker zijn. Deze trend wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer bedrijven nieuwe kantoorconcepten, zoals het nieuwe werken, implementeren in hun bedrijfsmodellen. ­­

Tegenwoordige werkt men het liefste vanuit flexibele werkplekken en op de werktijden die men zelf bepaald met als enige voorwaarde; een snelle internetverbinding en een koffiezetapparaat. Het kantoor zoals we dat vroeger kenden wordt dus steeds meer een ontmoetingsplek in plaats van een werkplek. Kantoorconcepten die flexibiliteit en de combinatie van werken en ontmoeten bieden zijn zeer gewild op de Nederlandse kantorenmarkt. Waarom zou u als manager namelijk kantoorruimte huren die voor de helft van de tijd onbezet blijft terwijl u ook een kantoorunit kunt huren in een kantoorgebouw met gedeelde faciliteiten zoals vergaderruimten en een bedrijfsrestaurant.

Is het voordelig om te huren in een kantoorgebouw met meerdere huurders

Door de veranderende kantoorbehoefte op de Nederlandse kantorenmarkt is er een duidelijke tweedeling zichtbaar tussen verouderde gebouwen waar veelal nog fors in geïnvesteerd moet worden om aan de wensen van de huurder te voldoen en aantrekkelijke kantoorgebouwen die de huurder van alle gemakken voorzien. Maar wat is nou voordeliger?

Over het algemeen hebben aantrekkelijke kantoorgebouwen die van alle gemakken zijn voorzien een hogere huurprijs ten opzichte van tot verouderde kantoorgebouwen. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de investeringskosten die u als huurder nog zullen moeten maken om het gebouw aan uw behoefte te laten voldoen. Per saldo is er dus weinig verschil tussen de huurprijzen van verouderde kantoorgebouwen waarin nog geïnvesteerd moet worden en aantrekkelijke turn key kantoorgebouwen.

Het grote verschil zit hem echter in de bijkomende kosten. De servicekosten bestaande uit bijvoorbeeld kleinschalig onderhoud, schoonmaakkosten, kosten voor gas, water en licht, internet en telefonie van multi tenant kantoorgebouwen worden naar ratio verdeeld over alle huurders terwijl deze kosten in een single tenant gebouw volledig voor rekening van de huurder zijn. Daarnaast kunt u al dan niet tegen een vergoeding in een Multi tenant kantoorgebouw tijdelijk gebruik maken van algemene vergaderruimten en hoeft u deze niet voor de gehele looptijd van uw kantoorgebouw mee te huren. Zodoende kan het voor u als huurder uiteindelijk zelfs voordeliger zijn om kantoorruimte te huren in een luxe kantoorgebouw met meerdere huurders. Houd daarom dus in uw zoektocht naar kantoorruimte niet alleen rekening met de huurprijs, maar ook met alle bijkomende kosten.

Kantoorpand verhuren aan meerdere huurders

Het kan uiteraard ook zijn dat u als eigenaar van een kantoorpand dit leest en overweegt om uw kantoor te verhuren aan meerdere huurders. Ook dan bent u bij de Online Bedrijfsmakelaar aan het juiste adres. Bij ons verhuurt u namelijk zelf uw kantoorpand terwijl u wordt ondersteund door onze NVM- Bedrijfsmakelaars op de aspecten waar u behoefte aan heeft. Daarnaast bespaart u door ons all in tarief vanaf € 575,- excl. BTW ook nog eens aanzienlijk op uw makelaarskosten.

Meer weten? Download dan onze gratis informatiebrochure en ontdek wat de mogelijkheden zijn voor u.

Voorkom fouten: Download hier ons gratis handboek over de huurovereenkomst

Onze NVM Bedrijfsmakelaars hebben alle artikelen in begrijpelijke taal samengevat in dit gratis handboek. Zo voorkomt u vervelende verrassingen en ondertekent u de huurovereenkomst met vertrouwen.

Waar mogen wij het handboek naar toe mailen?

download handboek 7:230a BW