Ik wil de huur van mijn bedrijfspand opzeggen, hoe werkt dat?

Het is de droom van veel (beginnende) ondernemers; een eigen bedrijfspand of kantoor. Maar hoe zit het met de huurovereenkomst wanneer jouw bedrijf sneller groeit dan het pand aankan? Of juist het tegenovergestelde: wat als het toch niet zo lekker loopt als gehoopt? Kun je dan nog onder het huurcontract uit? In dit blog leggen we uit hoe dat werkt. Zo kom jij goed beslagen ten ijs, en weet jij precies hoe het in zo’n geval juridisch is geregeld!

Let op: de wet maakt verschil tussen twee soorten bedrijfsruimtes. Hiervoor gelden aparte regels. Dit zijn:

  • Publiek toegankelijke ruimtes, denk aan winkels, restaurants en hotels.
  • Niet publiek toegankelijke ruimtes, denk aan kantoren en magazijnen.

Meer weten over welk type bedrijfsruimte je hebt? Klik dan hier!

Huur opzeggen van publiek toegankelijke ruimtes zoals winkels

Wanneer je, bijvoorbeeld, een winkel huurt, wordt er over het algemeen een huurovereenkomst afgesloten van 5 jaar. Na die eerste 5 jaar wordt de huurovereenkomst automatisch verlengd met nog eens 5 jaar.

Niet automatisch verlengen? Dan moet de huur worden opgezegd. Dat doe jij, als huurder, minimaal 1 jaar voordat de termijn afloopt. Ook wanneer je al langer huurt dan 10 jaar is de opzegtermijn 1 jaar.

Het opzeggen van de huur gebeurt schriftelijk, via een aangetekende brief. Zo heb je bewijs van opzegging en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Mijn verhuurder wil de huur opzeggen

Wil de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen tegen het eind van de eerste 5 jaar? Dan moet deze voldoen aan de wettelijke gronden. Voldoet hij of zij hieraan, dan wordt de huurovereenkomst beëindigt. Wordt er niet aan de wettelijke gronden voldaan, dan zal jij als huurder uitdrukkelijk akkoord moeten gaan met de opzegging. Doe jij dat niet, dan zal de verhuurder naar de rechter moeten stappen. Deze bepaalt dan of de huurovereenkomst ontbonden gaat worden.

Winkelruimte met huurovereenkomst van 2 jaar of korter

Zoals je in deze blog kunt lezen is het ook mogelijk om een winkelruimte (publiek toegankelijke ruimte) te huren voor 2 jaar of korter. Na de eerste 2 jaar wordt ook deze huurovereenkomst automatisch verlengd, waarna bovenstaande regels gelden.

Niet publiek toegankelijke bedrijfsruimtes

Een huurovereenkomst voor, bijvoorbeeld, een kantoorpand wordt over het algemeen afgesloten voor bepaalde tijd. Deze eindigt op de overeengekomen einddatum. Is er een huurovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd? Dan wordt er in 99% van de gevallen een clausule in de overeenkomst opgenomen waarin afspraken worden gemaakt over de opzegtermijn.

Ben jij die ene procent waarbij dit niet het geval is? Dan geldt er, volgens de wet, een opzegtermijn van 1 maand. Let dus altijd goed op bij het ondertekenen van de huurovereenkomst.

Hoe zit het met tussentijds opzeggen?

Onder je huurcontract uitkomen maar ben je bijvoorbeeld te laat met opzeggen? Dan zijn er nog twee andere mogelijkheden om de overeenkomst beëindigen.

Vervanger zoeken

Zo kun je bijvoorbeeld een andere huurder zoeken die jouw contract overneemt. Dit noemen we een indeplaatsstelling. Dit verandert niks aan de inhoud van het contract, alleen de huurder wijzigt. In principe is de verhuurder verplicht deze te accepteren, tenzij hij/zij kan aantonen dat de nieuwe huurder geen goede huurder is (denk aan betalingsachterstanden e.d.) of wanneer het pand dringend nodig is voor eigen gebruik.

Er samen uitkomen

Te laat met opzeggen, maar kun je zelf geen nieuwe huurder vinden? Dan kun je altijd proberen om er samen uit te komen. Wellicht kunnen jullie samen een regeling treffen die voor beide partijen werkt. Zorg er dan wel voor dat de afspraken die jullie overeenkomen schriftelijk worden vastgelegd én door jullie beiden worden ondertekent.

Meer informatie?

Zoals je ziet zitten er nogal wat haken en ogen aan het opzeggen van een huurovereenkomst. Daarom adviseert de Online Bedrijfsmakelaar ook altijd een professional in te huren met verstand van zaken. Deze helpt jou met het correct opzeggen van je huur, zodat er achteraf geen geschillen ontstaan.

Ben jij nu op zoek naar een nieuwe ruimte? Neem dan contact op via het formulier op onze website, of bel via 085 – 020 10 28. We helpen je graag!

Voorkom fouten: Download hier ons gratis handboek over de huurovereenkomst

Onze NVM Bedrijfsmakelaars hebben alle artikelen in begrijpelijke taal samengevat in dit gratis handboek. Zo voorkomt u vervelende verrassingen en ondertekent u de huurovereenkomst met vertrouwen.

Waar mogen wij het handboek naar toe mailen?

download handboek 7:230a BW