Bedrijfspand verhuurd? Gefeliciteerd! Om achteraf problemen te voorkomen is het belangrijk dat u de gemaakte afspraken goed vastlegt in een huurovereenkomst. Maar waarmee dient u allemaal rekening te houden?
Wij van de Online Bedrijfsmakelaar hebben 15 tips voor u op een rij gezet voor het opstellen van een huurovereenkomst.
15 tips voor het opstellen van een huurovereenkomst voor zakelijk onroerend goed:
- Personalia: Zijn de huurder en verhuurder wel handelingsbevoegd én degenen die zij beweren te zijn? Daarnaast is het belangrijk dat u uw nieuwe huurder goed screent alvorens u de huurovereenkomst aangaat. In het artikel “Screenen van huurders” vindt u meer informatie over hoe u erachter komt met wie u zaken gaat doen.
- Het gehuurde: Wat gaat u verhuren? Enkel kantoorruimte of ook een gedeelte van de bedrijfsruimte? Zorg voor een duidelijke beschrijving van het gehuurde. Daarnaast is het belangrijk dat u de bestemming goed controleert. Passen de activiteiten van de huurder wel binnen het bestemmingsplan?
- Afspraken over de huurprijs: Welke huurprijs gaat de huurder betalen? Brengt u ook servicekosten in rekening? Vindt er een huurindexering plaats? Is er BTW op de huurprijs van toepassing? Allemaal punten die u vooraf goed moet bespreken met de nieuwe huurder.
- Huurperiode: Leg goed vast voor welke periode het pand is verhuurd en hoe het is geregeld met een eventuele verlengingsperiode.
- Opzegtermijn: Bij het huren van een bedrijfs- of kantoorruimte kunt u zelf een opzegtermijn bepalen omdat beiden vallen onder de 230-bedrijfsruimten. Een winkelruimte daarentegen valt onder de 290-bedrijfsruimten en overige bedrijfsruimten waardoor die opzegtermijn wettelijk bepaald is. Lees hier wat de verschillende type bedrijfsruimten en de verschillen in regelgeving zijn.
- Waarborgsom / bankgarantie: Als u uw bedrijfspand verhuurt, onderzoekt u natuurlijk de financiële positie van uw nieuwe huurder. U kunt echter nooit zeker weten of het altijd goed blijft gaan. Daarom is het belangrijk dat u een bankgarantie of waarborgsom in de huurovereenkomst opneemt. Lees meer over de verschillen.
- Verbouwen: Leg vast onder welke voorwaarden een huurder verbouwingen mag uitvoeren en leg vast of hij deze mag laten zitten na afloop van het huurcontract.
- Onderhoudsregeling: Maak goede afspraken over de verdeling van de onderhoudswerkzaamheden.
- Gemeentelijke en andere belastingen: Houd rekening met onroerende zaken belasting, waterschapschapbelasting enzovoort.
- Nutsvoorzieningen: Moet de huurder zelf de contracten voor de nutsvoorzieningen aangaan of blijft u als verhuurder deze verzorgen?
- Servicekosten: Breng goed in kaart wat voor servicekosten en eventuele VvE-bijdrage u in rekening gaat brengen bij uw huurder om achteraf discussies te voorkomen.
- Onderhuur: Is onderhuur van het geheel of een gedeelte van het bedrijfspand toegestaan?
- Optie tot koop of eerste recht tot koop: Is er door de huurder een eerste recht tot koop of een optie tot koop bedwongen? Leg dit juridisch goed vast in de huurovereenkomst. Benieuwd naar de verschillen? Wij hebben ze voor u op een rij gezet.
- Energielabel: Is er een energielabel voor het pand aanwezig? Vanaf januari 2015 is het namelijk voor bepaalde type bedrijfspanden verplicht om als verhuurder in het bezit te zijn van een geldend energielabel.
- Reclame-uitingen: Omschrijf goed of een huurder reclame-uitingen op de gevel aanbrengen.
Schakel bij twijfel altijd een professional in
Zoals u ziet zijn er veel aspecten waarmee u rekening dient te houden bij het aangaan van een huurovereenkomst om later eventuele geschillen en forse juridische kosten te voorkomen. Daarom adviseren wij van de Online Bedrijfsmakelaar altijd om de huurovereenkomst op te laten stellen of te controleren door een NVM-Bedrijfsmakelaar. Op die manier weet u zeker dat u de gemaakte afspraken op een juridisch correcte manier zijn vastgelegd en zorgeloos uw bedrijfspand verhuurd.